لیست اختراعات سيد علي قهاري


ثبت :
از
تا
اظهارنامه :
از
تا

بازنشانی
تعداد موارد یافت شده: 4
تاریخ ثبت: 1391/10/29
خلاصه اختراع:

دستگاه نگهداري بتن در چرخه همزمان كربناسيون و انتشار يون كلريد، در زمينه در زمينه انجام عمليات عمراني در شاخه دوام بتن قرار مي گيرد. در شرايط واقعي، بتن دائما در معرض كربناسيون و نفوذ يون كلريد به طور همزمان است، اين در حاليست كه تا كنون در بررسي هاي آزمايشگاهي عوامل مخرب كربناسيون و نفوذ يون كلريد ، به طور جداگانه انجام مي شده و نتايج واقعي بدست نمي آمده است. زيرا در حالت طبيعي و در محيط هايي كه بتن ريزي انجام مي شود، گاز CO2 و نيز يون هاي مضر كلريد وجود دارد. هدف استفاده از اين دستگاه آن است كه با بكارگيري آن در محيط هاي آزمايشگاهي، نگهداري نمونه هاي بتني در شرايطي انجام گيرد كه بتواند به طور همزمان تحت كربناسيون(نفوذ و تاثير گازهاي موجود در هوا) و نيز نفوذ يون كلريد(نفوذ و تاثير گازهاي موجود در نمك و آب) قرار گرفته و نتايج آزمايش هاي صورت گرفته بر روي بتن به واقعيت نزديك تر شود. در كارخانه ها و كارگاه هاي بتن سازي مخصوصا در پل سازي و بندرسازي، مي توان از اين دستگاه كه قابل حمل و سبك است استفاده نمود تا از نتايج آزمايشات اطمينان كامل حاصل كرد.

تاریخ ثبت: 1394/03/02
خلاصه اختراع:

دستگاه شبيه‏ ساز محيطي دوام بتن در محيط‏ هاي شهري و دريايي، در زمينه‏ ي انجام عمليات عمراني در شاخه دوام بتن قرار مي ‏گيرد. از عوامل مهم در كاهش عمر مفيد سازه ‏هاي بتني مي ‏توان به پديده ‏ي كربناسيون و همچنين خوردگي كلرايدي اشاره كرد. در محيط‏ هاي شهري و دريايي، سازه ‏هاي بتني عمدتا در معرض كربناسيون و نفوذ يون‏هاي كلرايد به طور همزمان مي ‏باشند. اين در حالي است كه بررسي ‏هاي آزمايشگاهي عوال مخرب كربناسيون و نفوذ يون‏هاي كلرايد به طور جداگانه انجام مي‏ شود. هدف از ساخت اين دستگاه آن است كه با بهره ‏گيري از آن نمونه ‏هاي بتني به طور توامان در معرض كربناسيون و نفوذ يون‏هاي كلرايد و تحت دما، رطوبت و غلظت گاز كربن‏ دي ‏اكسيد مشخص قرار گيرند و به اين ترتيب نتايج آزمايش‏هاي صورت گرفته بر نمونه ‏هاي بتني به واقعيت نزديك‏تر شوند. از اين دستگاه مي‏ توان در آزمايشگاه ‏هاي دوام بتن، كارخانه‏ ها و كارگاه ‏هاي ساخت بتن، خصوصا در صنعت پل ‏سازي و بندرسازي استفاده نمود تا به نتايج قابل اطميناني دست يافت.

تاریخ اظهارنامه: 1390/10/07
مالک/مالکان:
تاریخ ثبت: 1391/04/08
خلاصه اختراع:

1- توضيحات: شاتكريت با الياف پليمري با مقاومت بالا در برابر آتش سوزي در زمينه انجام عمليات مختلف حمل و نقل و ترابري در شاخه جداسازي و مخلوطز كردن قرار مي گيرد. شاتكريت تونل ها براي نگهداري سنگ هاي تونل و جلوگيري از ورود آب از اطراف به داخل استفاده مي گردد. در صورت آتش سوزي در تونل ها اگر به افراد فرصت لازم براي خروج از تونل داده نشود منجر به وقوع فاجعه خواهد شد. در بحث تونل سازي هدف استفاده از الياف پليمري پلي پروپيلن در ساخت بتن شاتكريت بالا بردن مقاومت بتن در برابر آتش سوزي و به تعويق انداختن خرابي كامل جداره تونل هنگام آتش سوزي است. براي رفع مشكل خرابي سريع بتن شاتكريبت هنگام آتش سوزي همچنين به هدر بتن هنگام پاشيدن آن بر مش مي توان از الياف پلي پروپيلن به ميزاني كه در طرح اختلاط ذكر خواهد شد استفاده نمود. 2- مشكل فني اساس راه حل و كاربردها: در صورت آتش سوزي در تونل ها اگر به افراد فرصت لازم براي خروج از تونل داده نشود منجر به وقوع فاجعه خواهد شد بنابراين ارائه راهكاري براي به تعويق انداختن خرابي جداره تونل و شاتكريت مي تواند به عنوان پدافند غير عامل از وقوع فاجعه جلوگيري كند. هنگام آتش سوزي بتن معمولي به صورت تكه هاي بزرگي سقوط مي كند و همين مساله موجب مرگ بسياري در آن لحظه مي گردد. علاوه بر آن مقدار زيادي بتن هنگام پاشيده شدن بر مش تعبيه شده بر جداره تونل بر اثر برگشت از مس به هدر مي رود. الياف پليمري هنگام آتش سوزي آب مي شوند و با ايجاد حفره هاي بسيار كوچك اجازه خروج بخار آب از جداره بتن را مي دهند و بدين ترتيب شاتكريت به صورت تكه هاي بزرگ خراب نمي شود و مدت زيادي مي تواند عملكرد خود را به عنوان شاتكريت ادامه دهد. علاوه بر آن استفاده از اين الياف چسبندگي قابل قبولي را در هنگام پاشيدن بتن بر مش تعبيه شده در جداره تونل به وجود مي آورد و ميزان هدر رفتن بتن ناشي از برگشت از مش كاهش مي يابد.ك از اين نوع الياف مي توان در شاتكريت تمامي پروژه هاي ساخت تونل استفاده كرد تا ضريب ايمني به طور قابل توجهي بالاتر رود. از ميان اطلاعات بدست آمده از 50 نمونه آزمايش شده مي توان نتيجه گرفت كه استفاده از فيبر پليمري در بتن شاتكريت مي تواند چسبندگي به مش هاي تعبيه شده را بالا برده و كاهش ميزان خرد شدن ناشي از اتش سوزي را كاهي دهد و متعاقب آن كاهش تلفات نيز خواهيم داشت.

تاریخ اظهارنامه: 1390/07/25
تاریخ ثبت: 1391/01/29
خلاصه اختراع:

مشكل خوردگي تراورس و در پي آن ترك خوردن و از بين رفتن آن مي تواند با استفاده از الياف پليمري پلي پروپيلن در ساخت تراورس بتني تا حد زيادي برطرف گردد. بالا بردن مقاومت در برابر خوردگي آزماتورهاي پيش تنيدگي و افزايش عمر تراورس و علاوه بر آن كنترل و كاهش ترك هاي سطحي از عمده مزاياي اين طرح استت علاوه بر آن با كنترل و كاهش ترك هاي سطحي از نفوذ مواد مضر نيز جلوگيري شده است. طرح اختلاط بدين شرح است: 1- سيمان : 450kg 2- نسبت آن به سيمان 0/32 3- سنگدانه بادامي: 355/48kg 4- سنگدانه نخودي: 622/66kg 5- ماسه 790/45kg 6- مقدار آب 172/41kg 7- مقدار فيبر پلي پروپيلن (در قطع 18mm) =و 0/7kg/m3 با استفاده از الياف پليمري پلي پروپيلن ميزان مقاومت در برابر خوردگي بالاتر رفته است. پس هزينه هاي تعمير و نگهداري در راه آهن نيز كاهش مي يابد. ضمن آنكه ترك هاي سطحي كنترل شده و از نفوذ مواد مضر جلوگيري به عمل مي آيد. بهتر است از تراورس اليافي در مناطق جنوبي كشورمان كه خرابي ناشي از خوردگي بالاست استفاده گردد.

موارد یافت شده: 4